Tjugotalet, LOD och chili

Jag har precis läst ut Svenskt 1920-tal, konstindustri, konsthantverk av Anne-Marie Ericsson, grym, ni måste läsa den. Otroliga bilder och en riktigt underhållande text om tjugotalets klassicism, nationalromantik, kvarvarande jugend och allmänna modernistiska strävan. Min bild av det svenska tjugotalet  blev verkligen förändrad och berikad. Estrid Ericsson öppnade Svenskt Tenn på Norrlandsgatan med 300 modeller 1924, hade jag inte en aning om, tjugo hade räknats som en storsatsning idag.


Gick förbi LOD när jag skulle hämta gårdagens middag hos Texas Longhorn, det går inte att äta där för att lokalen är så rökig att ögonen tåras, maten är däremot riktigt bra. LOD invigde sin nya butiksinredning och passade på att öppna höstens utställning 60 Rings and 6 Big Things på samma gång. Bra grejer överlag, några ringar är i världsklass och  Jenni Caldwells skitiga Glasgowbilder funkar utmärkt som fond. Klara Eriksson har drivit en margrethe-skål I silver som en av de sex stora grejerna, verklig vardagslyx, torsdagspannkakorna förvandlas till en ren glädje varje vecka. Klaras idé om vardagslyx ligger egentligen inte särskilt långt från Ellen Keys tanke om den vackrare vardagsvaran men Klara har vridit det ett steg längre. Om allt du äger är vackert och perfekt för ändamålet blir vardagen en smula lyxigare, skön tanke.
www.lod.nu


Kommentarer
Postat av: Klara

Det var roligt att se dig Robert! Du är alltid välkommen på en fika. Vi hörs!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback