Svenskt Tenn och NK

Svenskt Tenn
Skrivbord, Uno Åhrén, snickrat av Hjalmar Jackson för Svenskt Tenn, tidigt trettiotal.
Stol, Typenco, Axel Einar Hjorth, 1932.

Det här skrivbordet jobbar jag på nu, imponerande hantverk. Blindträt är av yppersta kvalitet och ytan är i det närmaste helt intakt. Jag har sett ett  likadant tidigare i svartmålad björk, inte riktigt lika härligt som perfekt mönsterpassad valnöt. Svart känns väldigt modernt och funkis men valnöten vinner i längden.  Fick precis tillbaka en sekretär i alm med inredning i björk som Björn Trädgårdh ritade åt Svenskt Tenn vid samma  tid. Även den sannolikt snickrad av Hjalmar Jackson. Skulle passa perfekt som hemmakontor i en tvåa på gärdet, dessvärre har jag ingen bild ännu men det kommer.

Stolen ritade A.E Hjorth till serien Typenco som lanserades 1932. Jag har några bokhyllor i samma serie, grym kvalitet, meningen var att det skulle bli prisvärda seriemöbler till arbetarhem men det var mest akademiker som handlade.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback