Äpplen och päron

Äpplen och päron
Pall, Sören Hansen, Fritz Hansen, 50-tal
LCM, Ray och Charles Eames, Evans, 1946-48

Var förbi på Awesome  Rags igår, köpte en skitsnygg jacka på rea, trevligt.
De sålde Eames-möbler som såg lite trista ut så jag frågade om det var kopior. Men se det var det inte, rättigheterna är släppta och eftersom det är industridesign så är de här lika äkta som Vitras eller Millers.

Två saker slår mig, det första är att plötsligt har alla råd att köpa god design från 40-talet, Familjen Eames har hittat in i Vasastans-paketet det är bara att gratulera. Å andra sidan kanske hon inte har så fel.
Det är större skillnad mellan min LCM från originalmallarna och Vitras nutida original än mellan Awesomes kopia och ett modernt original från Herman Miller eller Vitra. Så om man inte köper dyr vintage spelar det egentligen ingen roll, eller.
Artek är ett annat exempel, placera en ny modell 31 av Alvar Aalto bredvid ett original från sanatoriet i Pamio så framstår Arteks moderna definitivt som en kopia. Det är fortfarande en fantastisk fåtölj men något av själen har gått förlorad genom rationalisering och sämre materialval.

Det märkliga i hela historien är att kläderna på Awesome håller god kvalitet. Vi är beredda att lägga riktiga pengar på kläder och utseende men inte på möbler, som dessutom förväntas hålla längre,  där vi tydligen inte ens uppfattar kvalitetsskillnaden.
Jag fick åtminstone en snygg jacka.


.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback