Rokokobyrå

Såg en väldigt fin rokokobyrå på Auktionskompaniets visning idag. Trevligt provinsarbete men ytan var i ett sorgligt skick, strippad, betsad och vaxad någon gång på sjuttiotalet kan man tro.  Om man svartpolerade byrån med kimrök och negrosin skulle den bli så vacker. Beslagen behöver en rengöring, jag är ganska säker på att det är brännförgyllning under smutsen, i övrigt är möbeln i relativt gott skick. 397. Byrå. Rokoko, provinsarbete 1700-tal, utrop 10000:-

Trodde aldrig att jag skulle säga det här men jag har börjat omvärdera Carl Malmsten. En del av hans stoppmöbler är riktigt högklassiga och jag såg en byrå före jul som är grymt snygg. Det går en fin liten fåtölj på samma auktion som rokokobyrån, lite väl brunt tyg möjligen. Kersti Hörlin-Holmqvists Paradiset är något vassare men den här Malmstens-fåtöljen är i samma klass. 7. Fåtölj, Carl Malmsten, etikettmärkt, utrop låga 800:-, auktion imorgon
www.auktionskompaniet.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback