G.A. Berg, eller ej

G.A. Berg, eller ej

Ibland är det så svårt att avgöra möbler från gamla fotografier, jag är nästan säker på att den här stolen är ritad av G. A. Berg, den finns fotograferad från en utställning på Röhsska 1944 fast då har den extrastag mellan benen.  I övrigt är det samma stol som jag uppfattar det, jag har en vän som är av en annan uppfattning. Nördarnas krig kan man tycka men det känns på något sätt väsentligt så om någon har en tredje åsikt hör av er.  Skön stol oavsett. Rolig detalj, apropå åldrande och patina, är att det som nu är den ljusa sadelgjorden var blå från början men är helt solblekt. Bordet är iallafall av Axel Larsson för  Svenska möbelfabrikerna i Bodafors.
 


Kommentarer
Postat av: Gösta Berg

Hej,
Jag är G.A.Bergs siste elev och är ganska säker på att detta är en av GA:s möbler - snarlik Tösen, som finns ett ex. på Nationalmuseum. Själv har jag 2 ex. Pia, som är en senare edition av Tösen och godkänd personligen av GA. Tillverkad av Br. Andersson i Ekenässjön. En bok om GA är på gång!!
MVH
Gösta Berg(men ej släkt) 0589-14145

2007-06-28 @ 19:42:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback