Thore och Harry

159872-2
Napoleon vid Nilen, Thore Ahlsén, NK, 40-tal.
Diamondchair, Harry Bertoia, Knoll/NK, 50-tal.


På tal om transparens, helt sjukt. Bertoia som var skulptör lyckades verkligen skapa en stol som består av ljus. En vän till mig gör djur i nät enligt samma princip. Den här modellen licenstillverkades av NK's verkstäder i Nyköping och ingick i den så kallade triva-serien. En vajande blomma i ett papyrusfält med Napoleons karakteristiska huvudbonad som fot, ett stycke poesi snarare än design. Lampan ritades för KF men de tyckte den var lite simpel, ritningen såldes till NK som producerade och sålde en mindre serie. 

Kommentarer
Postat av: sweet

snygg blogg!

jag är på jakt efter den där lampan, fast som hänglampa (heter det så?) dett är väl den som fanns i em nassa skolor förr i tiden.

vart finns dom och vad kostar dom?

Postat av: sweet

förlåt för min stavning, alla tangenter fungerar inte längre och jag ser så dåligt när jag inte har linser på mig.

2007-01-06 @ 15:19:23
URL: http://sweet.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback